PCOS (syndrom polycystických ovarií) - co signalizuje, jaké má příznaky a jak jej řešit

PCOS (Syndrom polycystických ovarií) je běžná hormonální porucha postihující ženy zejména po pubertě. Název je odvozen od faktu, že se ve vaječnících (ovariích) nacházejí cysty, které na nich vytvářejí tzv. třásně hroznů. Od jiných cyst se liší hlavně v tom, že nepraskají, a proto často vůbec nezjistíte, že syndrom polycystických ovarií máte.

Podle nejnovějších statistik, toto onemocnění postihuje přibližně 8 - 13% žen v plodném věku a bohužel, až 70% případů není diagnostikováno.

Jak PCOS odhalit?

To, že disponujete tímto syndromem Vám dokáže určit Váš gynekolog na ultrazvukovém vyšetření, ale také množství příznaků, které jej doprovázejí.

článok PCOS obrázok

Příznaky PCOS:

• přerušovaná a nepravidelná menstruace;
  • neplodnost;
  • tvořící se akné;
  • nadměrné ochlupení nejen na těle, ale i na tváři;
  • intenzivní přibírání;
  • vypadávání vlasů.

Ovulace a neplodnost

Následkem přerušované a nepravidelné menstruace je i méně častá ovulace nebo žádná. A právě ovulace je podstatným jevem při otěhotnění. Jelikož žena trpící PCOS ovuluje zřídka nebo vůbec, může nastat výskyt neplodnosti.

Ukládání tuku

Dalším znakem PCOS je způsob ukládání tělesného tuku. Většina žen, které nedisponují syndromem polycystických ovarií mají postavu hrušky, protože se jim přirozeně ukládá více tuku v oblasti nohou a hýždí. Nicméně, postavy žen trpících PCOS se zakulatí v oblasti břicha a jejich postava připomíná tvar jablka.

Vyšší náchylnost ke zdravotním potížím

Ženy, které trpí PCOS, disponují vyšší pravděpodobností, že budou mít v budoucnu i jiné zdravotní potíže, jako jsou:

• diabetes 2. typu;
  • vysoký krevní tlak;
  • vysoký cholesterol;
  • onemocnění srdce;
  • rakovina dělohy.

Trpíte-li PCOS a neléčíte se, pak Vám v pozdějším věku hrozí riziko vzniku rakoviny dělohy. Výzkum ukázal, že ženy, které trpí tímto syndromem a neinklinují k jejímu léčení, mají až 9% šanci dostat rakovinu děložní sliznice, přičemž zdravé ženy toto riziko mají pouze 3%.

Léčba PCOS

Momentálně neexistuje žádný lék na PCOS, ale vhodná léčba může stávající symptomy zlepšit či zmírnit. Příznaky PCOS lze zmírnit změnou životního stylu, a to upravením stravy, přijímáním vhodných doplňků stravy a dostatečným pohybem.

Doplňky stravy, které mohou pomoci při PCOS

Omega 3

Omega 3 disponují řadou zdravotních výhod pro všechny ženy, včetně pacientek s PCOS. Studie ukazují, že dodávání rybího oleje (Omega 3) do těla, může ve výrazné míře zlepšit ovulaci a celkovou plodnost ženy. Rybí olej má také protizánětlivé účinky a dokáží snížit špatný cholesterol.

Vitamin D

67 - 85% žen, které mají diagnostikováno PCOS trpí nedostatkem Vitaminu D. Nedostatečné hladiny Vitaminu D mohou zesílit symptomy přetrvávajícího PCOS, jakými jsou: inzulínová rezistence, ovulace, menstruační nepravidelnost, neplodnost či obezitu. I v tomto případě se ukázalo, že užívání Vitaminu D má benefity spojené s pravidelností menstruace a ovulací.

Studie ukázala, že ženy s přiměřenou hladinou Vitaminu D v těle měly přibližně 52,5% šanci otěhotnět, přičemž ženy s nedostatečnou hladinou měly šanci pouze 34,7%.

Hořčík

Ukázalo se, že ženy trpící PCOS mají 19krát vyšší pravděpodobnost nedostatku hořčíku než je běžná populace.

Pokud se hladina hořčíku v těle výrazně sníží, může to mít za následek inzulínovou rezistenci. Tato inzulínová rezistence může vyvolat případnou hormonální nerovnováhu, která je důležitým aspektem při otěhotnění.

Právě hořčík dokáže pomoci pacientům s PCOS, a tedy zmírnit příznaky inzulínové rezistence, zánětu a PMS.

Probiotika

Množství symptomů, jako jsou inzulínová rezistence a obezita mohou negativně ovlivnit fungování střevní mikroflóry. A právě střevní mikroflóra je velmi důležitá a rozhodující pro celkový metabolismus živin a dobré udržování střeva.

Výzkum ukázal, že probiotické doplňky stravy mohou u pacientů s PCOS zlepšit trávení střev, snížit záněty v těle a upravit hormonální nerovnováhu. Užívání těchto doplňků může pomoci i v boji proti jiným příznakům PCOS, například zlepší menstruační cyklus a sníží hladinu určitých druhů hormonů v těle.

Zinek

Zinek pomáhá uvolňovat hormony a pozitivně ovlivňuje rozmnožování. Jeho nedostatek může být spojen s běžnými symptomy PCOS, jako je již mnohokrát zmiňovaná inzulínová rezistence a extrémně vysoké hladiny cholesterolu. Tento doplněk stravy může zlepšit hormonální nerovnováhu a také ovulaci. Užívání zinku může zlepšit i další příznaky syndromu polycystických ovarií, jako jsou akné, růst vlasů, regulace hmotnosti a vypadávání vlasů.

Vitamíny B12 a B9

Nejdůležitější vitamíny pro pacienty trpící PCOS jsou vitamín B12 a vitamin B9. Oba vitamíny pomáhají se snižováním zánětu rozkladem aminokyseliny zvané „homocystein“. Hladiny této aminokyseliny bývají u pacientů s PCOS zvýšené.

Vysoké hladiny homocysteinu mohou zapříčinit sníženou plodnost, včetně vzniku potratu či nízké porodní hmotnosti.

Právě vitamíny skupiny B může výrazně pomoci v boji s hormonální nerovnováhou a zlepšit celkovou plodnost i jinými způsoby. Užívání vitamínu B9 může zvýšit hladiny progesteronu (nejvýznamnějšího ženského hormonu) a snížit riziko anovulace (stav, kdy nedochází k ovulaci). Další studie ukázaly, že užívání vitamínu B9 je nezbytné pro růst plodu a vývoj orgánů.

Koenzym Q10

Koenzym Q10 má řadu pozitivních účinků na ženskou plodnost u pacientů, kteří trpí na PCOS. Ukázalo se, že užívání Koenzymu Q10 může výrazně zlepšit fungování vaječníků, a je také skvělým pomocníkem v boji proti neplodnosti.

Všechny zmíněné produkty naleznete na našem webu www.drvitamin.cz.

Autor článku:  Bc. Aneta Hoferová

ZDROJE: