Trápí mě: Cukrovka a pankreas

cukrovka

Cukrovka

Cukrovka, diabetes mellitus, je onemocnění rozmanitého původu, pro které je příznačné dlouhodobé zvýšení glukózy v krvi (hyperglykémie) s poruchou látkové přeměny cukrů, tuků a bílkovin; je způsobeno poruchou vylučování inzulínu, působení inzulínu nebo obou poruch současně.

Zvýšené hodnoty krevního cukru v průběhu let vedou k poškození cév. Mezi varovné příznaky diabetu patří časté močení, zvýšená  žízeň, pocit hladu, rychlý úbytek hmotnosti, únava, ztráta zájmu a psychické koncentrace, zhoršení zraku, svědění těla, opakované infekce (hlavně močově-pohlavní infekce), špatné hojení ran, brnění rukou a nohou. Tyto příznaky bývají výraznější při cukrovce 1. typu. Někdy mají nemocní bolesti břicha, zvracení, v dechu je cítit aceton a v nejtěžších případech může dojít i k bezvědomí.
Při cukrovce 2. typu mohou být příznaky jen mírné nebo mohou i chybět. Z toho plyne význam pravidelných preventivních lékařských prohlídek, při kterých se vyšetřuje i cukr v krvi.

,,Navíc je hořčík nezbytný pro aktivaci enzymů, které obsahují vitamín B6, ale diabetici často trpí jeho nedosatkem. Proto se dá cukrovka charakterizovat jako kombinace nedostatku vitaminu B6 a hořčíku. Navíc bez dostatečného množství vitaminu B6 a hořčíku nemůže vznikat lecitin, který snižuje vysoký obsah tuku a cholesterolu v krvi, který je tak charakteristický pro cukrovku.

Nekteří jedinci, známí jako ,,křehcí´´ diabetici, jsou na inzulin tak neobyčejně citliví, že u nich klesí hladina cukru v krvi z extrémně vysoké na extrémně nízkou, a proto často nastává šok. Tento stav vzniká hlavně z nedostatku kyseliny pantotenové,přestože mají tito diabetici také neobvyklou potřebu draslíku, bílkovin, vitaminu B2 a C, niacinamidu a lecitinu.
Vitamin B1 je cenný obzvlášť kvůli tomu, že brání před poškozením mozku při diabetické acidóze. Čím více inzulinu je potřeba, tím více vzrůstá i potřeba vitaminu B1, kyseliny pantotenové a biotinu.´´

-- DAVIS. A. 1998. Uzdravme se. Praha: Pragma, 1998. s. 114-121, 114-116.

Pankreas

Slinivka je měkká, podlouhlá, zploštělá žláza dlouhá 12 až 20 cm. Zánět slinivky je zánětlivé onemocnění postihující pankreas, který má funkci důležitou pro trávení ale i pro metabolismus. V rámci trávení se podílí slinivka  na tvorbě enzymů důležitých pro trávení ale podílí se také na metabolismu cukrů. Může jít o akutní zánět slinivky, což je ve většině případů, nebo chronický zánět slinivky, kdy jde o dlouhodobější proces a příznaky jsou mírnější s delším progresí.

Příznaky a projevy se mohou lišit podle toho, zda jde o zánět akutní nebo chronický. Při akutním se dostavují intenzivně bolesti v oblasti nadbřišku, které mohou někdy vystřelovat do zad nebo mezi lopatky, přičemž tyto bolesti jsou doprovázeny nevolnostmi, zvracením, někdy škytavkou, zácpou nebo zastavením odchodu plynů. Zvyšuje se také tep, dech, člověk je celkově vysílený, má horečku, může mít i poruchy chování, být dezorientovaný a v krajním případě upadnout do šoku.

Při chronické formě se bolesti nevyskytují tak intenzivně a nejčastěji se dostavují po jídle. Dochází také ke ztrátě váhy, člověk má sníženou chuť k jídlu, stolice může být světlejší a mastnější v důsledku poruch se žlučí. Tlak je nízký a bolesti se dostavují občasně, ale nárazově.

V důsledku zánětu dochází k poruchám tvorby enzymů důležitých pro trávení ale také k poruchám metabolismu cukrů. V případě nedostatečného léčení může zánět dokonce napadnout i jiné okolní tkáně, avšak primárně může způsobit škody na pankreasu a jeho funkcích. Podle dlouhodobých zkušeností dokonce při akutní formě hrozí i smrt.

,, Zánět tohoto orgánu neboli pankreatitida se objevil při stravě s nedostatkem vitaminu B6, bílkovin a určitých amino acid a při užívání různých léků a chemikálií. Lidé s pankreatititdou také absorbují a ukládají neobvykle velké množství železa, jev, který je charakteristický pro nedostatek vitaminu B6 a rychle poškozuje slinivku.

Při mírném zánětu tenký kanálek, který vede ze slinivky do tenkého střeva, tak oteče, že tekutina se zažívacími enzymyneprochází. Při akutním zánětu slinivka ztrácí schopnost tyto enzymy vyrábět. Zažívání je proto nekompletní a dochází ke vstřebání tak malého počtu živin, že se uzdravení znatelně oddálí. Vytváří se obrovské množství plynů a tuk se ztrácí ve stolici.

Nemocný s pankreatitidou nemusí omezovat přísun tuků nebo jiných potravin, které prospívají zdraví, ale olej a lecitin by měl užívat co nejvíce, tuhé tuky dočasně vypustit a přidávat trávicí enzymy. Jakmile se objeví nadýmání, měl by množství enzymů okamžitě zvýšiť. V první několika dnech by měl užívat antistresovou stravu* každé tři hodiny v obohaceném mléce a denně by neměl dostávat mnně než 60 miligramů vitaminu B6 a 300 jednotek vitaminu E.´´
* antistresová strava - viac v knihách od A. Davis: Uzdravme se, Čo vám chýba, aby ste boli fit.

-- DAVIS. A. 1998. Uzdravme se. Praha: Pragma, 1998. s. 114-121, 191-192.