Co jste možná nevěděli: Vitamin C

Většina živočichů si dokáže v těle vytvářet svůj vlastní vitamin C, pouze lidé, opice a morčata jsou odkázáni na potravinové zdroje. I to je jeden z dôvodv, proč Vitamin C (kyselina askorbová) patří mezi nejvíce užívané doplňky stravy. Je velmi silný antioxidant, který zároveň upevňuje imunitu těla.

Čím Vitamin C prospívá?

• zmírňuje příznaky stresu a vyčerpání
  • podporuje dobrý stav pokožky a zubů
  • přispívá ke snadnějšímu hojení ran a popálenin
  • výrazně podporuje tvorbu kolagenu
  • přispívá k normální psychice
  • stimuluje imunitní systém v průběhu virových a bakteriálních infekcí k větším výkonům
  • snižuje krevní tlak a cholesterol a brání oxidaci škodlivého LDL cholesterolu na ještě více nepříznivou formu
  • zvyšuje ochranu proti nádorovému bujení
  • snižuje sklon k alergických reakcím a přispívá k ochraně buněk před oxidačním stresem
  • prodlužuje lidský život tím, že brání zaniknout bílkovinným buňkám
  • pomáhá při léčení nachlazení
  • zvyšuje účinnost léků při zánětech močových cest
  • zvyšuje produkci mléka
  • snižuje riziko vzniku krevních sraženin
  • pomáhá správnému fungování nervové a hormonální soustavy

Co říkají odborníci?

„Vitamin C snižuje riziko srdečně-cévních onemocnění.

Jak působí vitamin C:
- zachycuje volné radikály, a tak chrání přijaté tuky před oxidaci;
- přebírá volné radikály od jiných antioxidantů a opět je aktivuje k nasazení;
- díky omezení volných radikálů se produkuje jménem zánětlivých transmiterů. Tyto transmitery jsou jednou z hlavních příčin srdečně-cévních onemocnění;
- vitamin C obnovuje flexibilní funkčnost stěny arterie, aby se při vyšším tlaku mohla odpovídajícím způsobem natahovat a aby se zabránilo nebezpečným mikroskopickým trhlinám;
- mimo to se snížilo vytváření nánosů usazeniny v artériích - tak zvané kornatění.“

Zdroj: JOPP. A. 2013. Rizikový faktor nedostatek vitaminů. Praha: Gaudus s.r.o., 2013. s. 38-39

„Hojí rány, popáleniny a krvácející dásně. Stupňuje účinek léků, podávaných při infekcích močových cest. Urychluje hojení ran po operacích, tvoření jizev.

Pomáhá při snižování hladiny krevního cholesterolu. Působí příznivě proti vzniku různých typů virových a bakteriálních infekcí a obecně stupňuje činnost imunitního systému. Pomáhá eliminovat účinek různých rakovinotvorných látek. Brání tvorbě nitrosaminu (rakovinotvorné látky). Působí jako přirozené laxativum. Snižuje riziko tvorby krevních sraženin. Příznivě působí při rýmě. Zmírňuje efekt mnohých látek, vyvolávajících alergii. Brání vzniku kurdějí.

Vitamin C se odstraňuje z organismu v průběhu 2-3 hodin v závislosti na obsahu jídla v žaludku. Je rozpustný ve vodě. Sehrává rozhodující roli při tvorbě kolagenu a při obnově nebo léčení dásní, krevních cév, kostí a zubů. V organismu umožní vstřebávání železa.

Kysličník uhelnatý ničí vitamin C, proto je vhodné, aby obyvatelé velkých měst zvýšili jeho příjem. Spotřeba vitaminu C stoupá u aplikací antikoncepčních tablet. V zájmu dosažení maximálního účinku vitaminu C nezapomínejte, že účinkuje nejlépe spolu s bioflavonoidy, vápníkem a magnesium.“

Zdroj: MINDELL. E. 1994. Vitaminová Bible. Budapest: Gloria, 1994. s. 77-81